Recensie: Top 2000 Live

Posted on 28 december 2015

0

Voor GrootSneek schrijf ik recensies over voorstellingen die te zien zijn in Theater Sneek.

Top 2000 Live 27 december 2015

Het fascinerende van een bruisende schouwburg als Theater Sneek zijn de verschillende publiekspopulaties per programma. Voor een statige klassieke-muziekvoorstelling overheerst de haarkleur grijs. Stand-up-comedy trekt jong publiek. Literaire stukken hebben weer een andere specifieke doelgroep hetgeen ook geldt voor de familievoorstellingen.

Wanneer je het theater betreedt, na een warm welkom door portier Cor, voel je de stemming direct aan. Bij Top 2000 Live op derde Kerstdag vulde de foyer zich met een gemêleerd gezelschap. Oudere jongeren wisselden jongere ouderen af en in een relaxte sfeer. Radio2 schalt door de luidsprekers: een jaarlijkse traditie die zich steeds dieper in onze harten nestelt.

Ook een traditie vormt het optreden van Top 2000 Live. Dit jaar staan ze voor de vierde keer in Sneek en spelen ze een selectie uit de Lijst der Lijsten. De band, onder leiding van toetsenist/arrangeur Nick Bult, staat als een huis. Topmusici die hun sporen ruimschoots verdiend hebben bij gelouterde acts als the Scene, Marco Borsato, Alain Clark, Sister Sledge, Acda en de Munnik, Gloria Gaynor, Randy Crawford, New Cool Collective e.v.a. Kortom: de top van Nederland.

Dat hoor je, dat ervaar je, dat voel je. Onder de hoede van deze fantastische band krijgen drie vocale toppers de kans om te schitteren: zangeres Nurlaila Karim is als musicalprofessional veelzijdig. Mij bevielen vooral haar gevoelige ballads en de soul-nummers met Could it be magic van Donna Summer als absoluut hoogtepunt.

William Kersten is de aanjager van de band met zijn rauwe stem en aanstekelijk enthousiasme. Zijn versie van het verassend gekozen Haus am See (Peter Fox) was indrukwekkend. Tot slot Hugh Kensa: de soulmaster van de band. Met zijn coole sound, relaxte timing en subtiele moves completeert Hugh het totaalplaatje. In het sloomswingende Roof Garden van Al Jarreau blonk hij, wat mij betreft, uit.

Het repertoire van Top 2000 Live was dit jaar gevarieerder als de vorige editie. Waar in 2014 de nadruk meer lag op het ‘meekrijgen’ van de zaal was dit jaar het muzikale palet breder en de variatie groter: oud en nieuw, ballads en uptempo, reggea en rock. Zelfs een verrassende mashup van Adele, Mr.Propz en Anouk passeerde de revue.

Wat mij betreft mag Top 2000 Live dinsdag 27 december 2016 een optreden in Theater Sneek in hun agenda noteren. Om in de tussentijd in de sfeer te blijven: 22 januari staat een aantal muzikanten van band wederom op het podium in Sneek. Ditmaal met het nieuwe initiatief ‘Legendary Albums Live’, rond Stevie Wonder’s meesterwerk “Songs in the Key of Life’.

Ik ben van de partij!