Recensie: Cirque Stiletto 3 – Met Karin Bloemen, Wëreldbänd e.a.

Posted on 19 december 2015

0

Voor GrootSneek schrijf ik recensies over voorstellingen die te zien zijn in Theater Sneek.

De laatste weken van het jaar geeft Theater Sneek flink gas. Met muziek, cabaret, goocheltheater, ballet en familievoorstellingen. Dit jaar zelfs een voorstelling op Tweede Kerstdag: The New York Gospel Singers met het (volgens de website) meest swingende theaterconcert van het jaar. En dat op 26 december! Chapeau!

Wij togen naar Cirque Stiletto 3 met Karin Bloemen, de Wëreldbänd en vele andere artiesten. Is het circus, variété, cabaret, slapstick, muziektheater, acrobatiek, Tour de Chant of showballet? Tja… van alles een beetje. Het enthousiaste publiek zag in Cirque Stiletto 3 Karin Bloemen deze keer als spreekstalmeester, een rol die in de eerdere edities aan Ellen ten Damme was voorbehouden.

Om met de diva te beginnen. Voor Karin Bloemen was het, zoals we van haar gewend zijn, één grote verkleedpartij met ‘over de top’-creaties van ontwerper Jan Aarntzen. Anders dan in haar eigen shows moet ze in Cirque Stiletto iets meer in een keurslijf functioneren. Een rol die ze met verve vervult en op haar geheel eigen wijze interpreteert.

De verrassende muziekkeuze bijvoorbeeld: Formidable’ (Stromea), een vertaling van Stevie Wonders ‘If it’s magic’, ‘Le Freak’ van Chic en een gezongen versie Chopin’s minutenwals (merci Jasperina de Jong!…) staan, mede dankzij de fantastische Wëreldbänd, als een huis. De invloed van Karel de Rooij (Mini en Maxi) is onmiskenbaar aanwezig bij deze zes topmuzikanten die, eerlijk is eerlijk, de voorstelling schwung geven.

De Wëreldbänd bestaat niet alleen uit prima musici maar ze beheersen ook de kunst van het entertainen, vermengen in hun presentatie humor met een vleugje (muzikale) acrobatiek en hebben de gave een zaal bij de voorstelling te betrekken. De scène, bijvoorbeeld, waarin zij als gehandicapte muzikanten met één hand het ene en met de andere hand het andere instrument bespelen is van wereldklasse.

En dan de circusacts. Voor producent Henk van der Meijden dé inspiratiebron en de aanleiding voor Cirque Stiletto. Het Canadese Duo Unity met een prachtig, verrassend en intiem nummer rond het ‘cyr wheel’, een reuzenhoepel. Hoogtepunt voor ons vormde Duo Kvas uit Oekraïne. Fantastische acrobatiek met ongelooflijke krachttoeren en een fabuleuze lichaamsbeheersing.

De Tsjechische jongleur Alan Šulc jongleert in een waanzinnig tempo met ballen (volgens ‘la Bloemen’ heeft hij overigens meer ballen tegen z’n kin gevoeld dan Patricia Paay, maar dat terzijde) en twee Ethiopische spring- en krachtacrobaten voeren adembenemende capriolen uit. De Italiaanse dragqueen Lady LaLa McCallan zingt, met een Bloemensiaanse presentatie, opera-nummers.

De inbreng van deze artiesten zorgt voor het ouderwetse circusgevoel, al was het alleen al vanwege de wijze waarop ze het applaus van het enthousiaste Sneker publiek in ontvangst namen.

Cirque Stiletto is een amusante, veelzijdige en, door de inbreng van de afzonderlijke onderdelen, kwalitatief hoogstaande voorstelling. Geheel passend in de eerder genoemde eindejaartraditie waarin Theater Sneek een voortrekkersrol speelt.

Uw toegewijde recensent wenst u en de uwen een onvergetelijke laatste week van 2015 toe. Geniet van Kerst en de jaarwisseling en tel uw zegeningen, evenals uw vingers…