Recensie: Pieter Derks – Zo Goed Als Nieuw

Posted on 11 december 2015

0



Voor GrootSneek schrijf ik recensies over voorstellingen die te zien zijn in Theater Sneek.

Pieter Derks – Zo Goed Als Nieuw – 10 december

Een ‘grapdichtheid’ waardoor je niet de kans krijgt om écht een tijdje dubbel te liggen van het lachen. Spitsvondigheden, confronterende grappen, woordspelingen, verdraaiingen van feiten, vileine steken onder (en boven) water, intelligent opgebouwde anekdotes en handig gecombineerde feiten en actualiteiten volgen elkaar in een gigantisch tempo op.

Het is anderhalf uur lang opletten én genieten bij Pieter Derks.

Zijn uitgangspunten vormen de thema’s van deze tijd: van bankengekte tot onze eigen wachtwoordchaos, van de kredietcrisis tot ebola, van IS tot Ryanair en van de macht van Google tot de snoepautomaat-criminaliteit van marechaussees.

En dat alles overgoten met een persoonlijk sausje. Een visie die wordt beïnvloed door zijn prille vaderschap. Het doet hem, naar eigen zeggen, anders naar de wereld en naar de toekomst kijken.

De cultuurclashes van deze tijd, bijvoorbeeld tussen de graaiende kapitalist (ons geloof is het geld) en de fanatieke gelovige, worden in zijn visie veroorzaakt door religies. Welk geloof maakt hem niet uit: hij ridiculiseert ze allemaal. Ook deze thematiek vormt een rode draad in de voorstelling.

Derks is een kei in het schetsen van komische situaties uit zijn leven die voor iedereen herkenbaar zijn. ‘Over de top’- getrokken combinaties van feiten en gebeurtenissen die in zijn context ineens een onderlinge verbinding krijgen.

Zoals een prachtig opgebouwde conference over banken als de nieuwe kerken met als hoogtepunt Derks’ versie van het ‘Onze Vader’ (‘Uw winst geschiedde. Verhoog onze schulden en leidt ons niet in inflatie’).

Of het verhaal over de vernederingen die wij moeten ondergaan om een paar tientjes goedkoper te vliegen met Ryanair: een prachtige anekdote vol krankzinnige details en zeer herkenbare situaties.

Pieter Derks kijkt vanuit het verleden en de toekomst naar ons én onze tijd en legt genadeloos de absurditeit bloot. Hierin koppelt hij snelheid aan inhoud, maar wordt niet moralistisch. Misschien is dat de invloed van de stand-up comedy op cabaret.

Maar hij laat wel degelijk het publiek nadenken over de wereld waarin we leven, veroorzaakt twijfel, dwingt tot zelfspot en houdt ons een spiegel voor: ‘Zien we wel wat we denken te zien?

Een betere afsluiting kan ik me niet wensen.

 

Posted in: Recensies